2n02fibEl passat 28 de juny se celebrava el Dia Mundial de l’Orgull LGTBI. Uns dies abans coneixíem un nou cas d’assetjament homòfob en l’àmbit escolar. L’Observatori contra l’Homofòbia denunciava el cas d’un alumne de 9 anys que durant tot el curs escolar hauria patit vexacions i insults per part dels seus companys.

El cas ja està en mans del Departament d’Ensenyament, que l’investiga per esclarir què ha passat i decidir com actuar. Segons la denúncia, l’alumne havia demanat ajuda als mestres a través de missatges en els fulls dels exercicis de classe.

L’Observatori contra l’Homofòbia (OCH) treballa en el disseny i implementació d’un sistema d’observació permanent davant la discriminació i l’homofòbia en els diferents escenaris on es puguin produir. Al 2015 el·laboren l’Informe sobre l’estat de la LGTBIfòbia a Catalunya, amb el qual es vol analitzar l’eficàcia i l’ús de la llei aprovada pel Parlament de Catalunya l’octubre de 2014 contra la LGTBIfòbia.  Una llei pionera que sorgeix com a eina per establir unes bases que portin a eradicar la homofòbia i lluitar contra la discriminació i per la igualtat de drets.

Segons aquest informe, les incidències en l’espai educatiu representen el 9,73% del total. De les 11 incidències d’aquest àmbit que el 2015 van arribar a l’Observatori, 5 són de bullyng o assetjament escolar per homofòbia. Aquests casos d’assetjament tenen lloc a través d’insults, intimidacions, agressions o amenaces que també es duen a terme a través de les xarxes socials en alguns casos concrets. Unes dades que demostren com la LGTBIfòbia està present també en l’entorn escolar.

La llei aprovada al Parlament cita ens els seus articles accions i dispositius concrets per actuar davant de casos com aquests a les escoles. Tot i així, l’informe de l’OCH desprèn que moltes accions descrites a la llei no es desenvolupen encara des de les administracions. N’és un exemple l’article 12.6 que el director de l’OCH, Eugeni Rodríguez, cita al pròleg de l’informe de 2015, i que estableix uns dispositius concrets per abordar el tema en l’àmbit educatiu:

“S’ha de vetllar per la conscienciació i la prevenció de la violència per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere i oferir mecanismes als centres perquè detectin situacions de discriminació o exclusió de qualsevol persona per les dites raons. En aquest sentit, s’ha de promoure el desplegament efectiu de plans de convivència amb un èmfasi especial en les mesures de prevenció i d’actuació contra l’assetjament de què poden ésser objecte les persones LGBTI en el medi escolar”.

D’altra banda, l’article 11 d’aquesta llei recull que si “els professionals tenen coneixement d’una situació de risc o tenen una sospita fonamentada de discriminació o violència per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, tenen el deure de comunicar-ho als cossos i forces de seguretat i a l’òrgan competent.” És per això que la Generalitat investiga ara el cas de l’alumne de 9 anys, ja que l’escola hauria pogut vulnerar aquest article.

A més de vetllar perquè els principis i mesures que estableix aquesta llei es portin a terme, l’OCH treballa per establir un sistema d’observació permanent davant la discriminació del col·lectiu. Una de les seves eines principals que ofereix és l’oficina d’atenció a les víctimes, amb assessorament legal i psicològic, acompanyament i denúncia a la LGTBIfòbia. També el·labora guies informatives sobre com actuar en casos d’assetjament escolar per aquesta causa, i porta a terme campanyes dirigides a joves per eradicar aquestes situacions i mostrar-los que no estan sols/es.

Un exemple d’aquestes accions és la Guia d’urgència per l’actuació contra l’assetjament escolar per LGTBI-FÒBIA, on s’explica a les víctimes com actuar en cas d’haver patit agressions, discriminacions, intimidacions o insults. Comunicar-ho per escrit a la direcció de l’escola, demanar assistència mèdica en cas d’agressió o buscar recolzament són algunes de les accions que poden ajudar a molts nois i noies que han patit o pateixen aquests assetjaments.

Podeu trobar més informació sobre com actuar en casos de LGTBIfòbia en l’entorn escolar al web de l’OCH.