Ja teniu disponible l’informe final sobre l’estudi Trajectòries formatives i projectes de futur dels joves d’origen migrant de L’Hospitalet de Llobregat, impulsat per l’OIH i portat a terme per un equip de la Universitat de Barcelona. Es tracta d’una recerca qualitativa, basada en una primera cerca bibliogràfica i documental, i en un treball de camp extens de 12 mesos, realitzat a la ciutat d’Hospitalet entre els mesos de març de 2023 i març de 2024.
Més avall teniu els enllaços per accedir i descarregar l’informe de l’estudi així com la presentació del mateix, a modus de resum.
L’índex de l’informe és el següent:
- INTRODUCCIÓ
1.1. PLANTEJAMENT I OBJECTIUS DE LA RECERCA
1.2. METODOLOGIA: TÈCNIQUES, MOSTREIG I CONSIDERACIONS ÈTIQUES - CONTEXT DE L’ESTUDI: REFLEXIONS PRÈVIES
2.1. L’ESTUDI DE LES TRAJECTÒRIES FORMATIVES DEL JOVENT D’ORIGEN MIGRANT
2.2. TRAJECTÒRIES EDUCATIVES DE L’ALUMNAT D’ORIGEN MIGRANT A CATALUNYA
2.3. BREU PANORAMA EDUCATIU A L’HOSPITALET
2.4. DADES SOBRE MOBILITAT DE LA POBLACIÓ A L’HOSPITALET - FACTORS QUE INCIDEIXEN EN LES TRAJECTÒRIES FORMATIVES DEL JOVENT MIGRANT
3.1. DIFERÈNCIES SEGONS EDAT I ETAPA EDUCATIVA A L’ARRIBADA
3.2. EXPERIÈNCIES PRÈVIES D’ESCOLARITZACIÓ
3.2.1. Escolarització al país d’origen
3.2.2. Mobilitat escolar un cop a Espanya o Catalunya
3.2.3. Dificultats associades als canvis d’etapa educativa
3.3. TRAVES BUROCRÀTIQUES
3.4. FACTORS AFECTIUS I COMPORTAMENTALS
3.5. SITUACIONS FAMILIARS
3.5.1. Acompanyament i suport familiar
3.5.2. Situacions materials de les famílies
3.6. DIFICULTATS LINGÜÍSTIQUES
3.7. DISCRIMINACIÓ RACISTA O PER MOTIUS CULTURALS
3.8. GÈNERE - FORMES D’INTERVENCIÓ I RECURSOS EXISTENTS
4.1. ORIENTACIÓ EDUCATIVA, PROFESSIONAL I VITAL
4.1.1. Acció tutorial i Departaments d’Orientació
4.1.2. Orientació des d’entitats i institucions externes als instituts
4.1.3. Mancances, buits i biaixos en l’orientació i l’acompanyament
4.2. TREBALL EN XARXA
4.2.1. Pla Educatiu d’Entorn 0-20 Les Planes-Florida (pla pilot)
4.2.2. La Xarxa d’Orientació d’Àmbit Comunitari de La Florida
4.2.3. Algunes limitacions identificades
4.3. ITINERARIS ALTERNATIUS
4.3.1. Fer vincle, despertar el desig
4.3.2. Trencar amb l’estigma, construir identitat
4.3.3. Currículums adaptats i metodologies flexibles
4.3.4. Treball amb les famílies
4.3.5. Orientació, transició a la postobligatòria i construcció de futur
4.3.6. Recursos formatius alternatius vs. escola inclusiva?
4.4. DINÀMIQUES INSTITUCIONALS
4.4.1. Escolarització de l’alumnat nouvingut
4.4.2. Condicionants econòmics i burocràtics de la tasca d’orientació
4.4.3. Ensenyament per a persones adultes
4.4.4. Model de finançament i reconeixement - CONCLUSIONS
5.1. DIAGNOSI I REFLEXIONS
5.2. DEMANDES, RECOMANACIONS I PROPOSTES CONCRETES - REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES I FONTS DOCUMENTALS
Per descarregar la presentació, aquí
Per descarregar l’informe complert, aquí